Poruchy chování
Žáci s poruchami chování a emocí patří k těm, kdo z Montessori přístupu těží nejvíc. Jednoduché manipulační pomůcky jim poskytují strukturu a předvídatelnost, které potřebují k tomu, aby se mohli aktivně zapojit a posilovat důvěru ve vlastní schopnosti. Vyžadují od nich soustředění, trpělivost a seberegulaci, ale zároveň jim umožňují pracovat vlastním tempem, což je u dětí s poruchami chování zásadní.
Praktická povaha didaktických pomůcek a her pomáhá dětem využít jejich energii k plnění konstruktivních úkolů a zažít pocit úspěchu, který je pro motivaci ve škole klíčový, ale děti s poruchami chování ho při běžné výuce zažívají spíše výjimečně. Velmi užitečné jsou také skládačky s emocemi, které se mohou stát efektivním pomocníkem při komunikaci mezi dítětem a rodičem/učitelem.
Autismus
Dětem s poruchami autistického spektra se nejlépe daří v prostředí, které je strukturované, předvídatelné a nevyvíjí na ně zbytečný tlak – a přesně to jim Montessori pomůcky dokážou poskytnout. Prakticky zaměřené pomůcky, které kladou důraz na rutinu, zapojují senzorický prožitek a mají jasnou, logickou posloupnost, pomáhají dětem s PAS lépe zpracovat informace.
Montessori přístup hodně staví i na samostatné práci, ke které děti s autismem v běžných třídách mnohdy nedostávají tolik prostoru, kolik potřebují. Umožňuje jim pracovat vlastním tempem a skutečně se ponořit do řešení úkolu, což jsou u dětí s PAS základní předpoklady pro dosažení úspěchu. V naší nabídce najdete také skládačky s emocemi, s jejichž pomocí mohou děti rozvíjet i své sociální dovednosti.
SPU
Děti se specifickými poruchami učení, ať se jedná o dyslexii, dysgrafii, dysortografii, nebo dyskalkulii, vyžadují individuální přístup. Zatímco v některých předmětech mnohdy vynikají, v jiných jim dělá učivo velký problém. Pomůcky typu montessori jim nabízejí možnost postupovat vlastním tempem, vybudovat pevné základy a teprve poté přejít ke složitějším úkolům – tedy přesně to, co potřebují, ale v běžné výuce k tomu obvykle není dostatek prostoru.
Naše pomůcky pracují s multisenzorickými zážitky (např. pro nácvik psaní a základních počtů), které pomáhají konkretizovat a pochopit abstraktní pojmy a zpracovat informace vlastním individuálním způsobem. Tento přístup dětem pomáhá nejen lépe pochopit učivo, ale především jim umožňuje zažít pocit úspěchu, který je klíčový pro udržení motivace, ale děti s SPU ho typicky zažívají méně než ostatní.
Logopedie
Naše dřevěné didaktické pomůcky kladou důraz na multisenzorické učení, což je pro děti s poruchami řeči a komunikace obzvlášť důležité. Jsou postavené na interaktivních, prakticky zaměřených aktivitách a umožňují dětem učit se prostřednictvím hmatových a vizuálních vjemů. Často zahrnují přiřazování, třídění a kategorizaci pojmů, při čemž se přirozeně rozvíjí i řečové schopnosti a vyjadřování vlastních myšlenek.
Montessori přístup práce s pomůckou zároveň vytváří bezpečné a klidné prostředí. Děti mohou postupovat vlastním tempem a procvičovat komunikaci v situacích, ve kterých nemají pocit nátlaku a strach ze selhání. Praktická povaha didaktických pomůcek a her jim pomáhá rozvíjet vyjadřovací schopnosti, zlepšovat slovní zásobu, trénovat větnou skladbu a budovat sebevědomí při komunikaci ve škole i mimo ni.